17.11.2020

Historia udziału Suzuki w motocyklowych mistrzostwach świata

Od produkcji krosna do wyścigów motocyklowych – oto historia Suzuki w motocyklowych mistrzostwach świata.


Rozdział 1 – Początek

Suzuki ma swoje korzenie w przemyśle zupełnie innym niż motoryzacyjny. Założyciel Michio Suzuki był wynalazcą, który w 1909 roku zbudował fabrykę krosien włókienniczych w niewielkim mieście Hamamatsu w prefekturze Shizuoka na japońskim wybrzeżu. Fabryka Suzuki Loom Works skupiała się na działalności w przemyśle włókienniczym.


Rozdział 2 – Lata 50. Od krosna na asfalt

Druga wojna światowa i okres powojenny były przyczyną kryzysu w Suzuki i wymusił poważną restrukturyzację firmy w 1952 roku. W atmosferze niepewności Suzuki postanowiło zbudować swój pierwszy rower napędzany silnikiem.

1952: Narodziny pierwszego motoroweru
Nazwany imieniem “Power Free” motorower był zaprojektowany jako ekonomiczny środek transportu dla tych, którzy nie dysponowali dużymi finansami. Był napędzany dwusuwowym silnikiem o pojemności 36 cm3, zamocowanym w ramie zwykłego roweru. Jego uniwersalny charakter sprawiał, że można było nim jeździć na kilka sposobów: pedałować bez korzystania z mocy silnika, korzystać tylko z napędu silnika lub tylko wspomagać się mocą silnika pedałując.


Rozdział 3 – Lata 60. Suzuki rozpoczyna przygodę z wyścigami

Od wyścigowego debiutu, przez Degnera, do Andersona i dominacji Suzuki.

1960: Debiut
Wyścigi Tourist Trophy na zapierającej dech w piersiach trasie dookoła wyspy Man były pierwszymi zawodami, w których udział wzięło Suzuki. Wszystkie trzy startujące motocykle Suzuki ukończyły wyścig.

1962: W poszukiwaniu sukcesu
Ernst Degner, zawodnik ze wschodnich Niemiec, zdobył pierwsze zwycięstwo w Tourist Trophy klasy 50 cm3 dla Suzuki na prototypowym motocyklu RM62. Degner odegrał kluczową rolę podczas budowy pierwszych motocykli wyścigowych Suzuki. W 1961 po ucieczce ze wschodnich Niemiec dołączył do Suzuki i korzystając z dużej wiedzy, umiejętności mechanicznych i doświadczenia pomógł rozwijać dwusuwowe maszyny Suzuki.

1962: Latające kiwi
W finałowej rundzie kalendarza wyścigowego, Nowozelandczyk, były zawodnik rugby Hugh Anderson dał Suzuki pierwsze zwycięstwo w klasie 125 cm3. Udało mu się to podczas wyścigu na Autódromo Oscar Alfredo Gálvez w Buenos Aires, w Argentynie.

1963: Mitsuo Itoh
W 1963 roku Suzuki ruszyło do swojego drugiego pełnego sezonu w mistrzostwach świata. Za sterami jednego z motocykli zasiadł inżynier Suzuki - Mitsuo Itoh i zdobył sensacyjne zwycięstwo podczas Tourist Trophy na wyspie Man. Itoh zapisał się na kartach historii jako jedyny japoński zawodnik, który zwyciężył na legendarnej, niebezpiecznej górskiej trasie, biegnącej dookoła wyspy.

1963-1965: Anderson Shines
Hugh Anderson w sezonie 1963 wygrał mistrzostwa klas 50 cm3 i 125 cm3, dając Suzuki również trofea mistrzowskie w klasyfikacji konstruktorów, w obu tych kategoriach. W kolejnym roku zdobył swój trzeci tytuł w klasie 50 cm3, a rok później zdobył kolejny w klasie 125. Wydawało się, że Suzuki jest nie do pokonania w najmniejszych klasach, a wyczyny Andersona tylko potwierdzały jego status legendy wśród zawodników Suzuki.

1966: Dwa cylindry Hansa-Georga Anscheidta
Po sukcesach Andersona przyszedł czas na eksplozję talentu Hansa-Georga Anscheidta na scenie wyścigowej w 1966 roku. Niemiec ścigający się na wspaniałym RK66 – dwucylindrowym prototypie zdolnym osiągać prędkość 170 km/h, zdominował rywalizację w klasie 50 cm3 przez trzy kolejne lata od 1966 do 1968 roku. W 1970 roku Suzuki potwierdziło zaś swoją dominację w najniższych klasach dzięki zwycięstwu kolejnego niemieckiego kierowcy Dietera Brauna, który zdobył trofeum mistrzowskie w klasie 125 cm3.


Rozdział 4 – Lata 70. Barry Sheene i lata chwały

Po sukcesach w latach 60. Przyszedł czas na zmianę kierunku rozwoju dla Suzuki, które skupiło się na rozwoju motocykli o większych pojemnościach. Historia Suzuki miała właśnie obrać nowy inspirujący kierunek.

1971: Zwycięstwo Findlaya
12 sierpnia 1971 roku, Australijczyk Jack Findlay zdobył pierwsze zwycięstwo dla Suzuki w klasie 500 podczas wyścigu w Belfaście.

1976-1977: Złote lata
Młody brytyjski zawodnik Barry Sheene wszedł do wyścigów motocyklowych niczym huragan i zrewolucjonizował ten sport. Sheene był pierwszym zawodnikiem wyścigowym, który poza torem był prawdziwą gwiazdą popkultury. Przez swoich fanów uważany był niemal za jednego z Beatlesów ze względu na swój styl życia i charakter. Brytyjczyk w 1976 zdobył tytuł mistrzowski w klasie 500 na osławionym RG500. Tego roku ta legendarna maszyna zajęła pierwsze sześć pozycji w mistrzostwach. Sheene błyszczał ponownie w kolejnym roku zdobywając drugi tytuł z rzędu.


Rozdział 5 – Lata 80. Do walki dołącza dwóch Włochów

W latach 80. by rozszerzyć swoją dominację Suzuki zwróciło swoją uwagę w stronę Włoch. Do składu dołączyli Marco Lucchinelli i Franco Uncini, i obaj udowodnili swoją wartość startując w prywatnym zespole Gallina ścigającym się na motocyklach Suzuki od 1975 roku.

1981: Szalony koń
Marco Lucchinelli został następcą Sheene’a w zespole Suzuki. Charyzmatyczny włoski zawodnik, ze względu na swój dziki styl jazdy noszący przydomek „Szalony Koń” zdobył koronę mistrzowską na RG500. Lucchinelli zaciekle walczył o zwycięstwo z młodym i nieobliczalnym Amerykaninem, Randym Mamolą, który mimo ogromnego talentu nigdy nie sięgnął po tytuł mistrzowski.

1982: Uncini
W 1982 kolejny sukces przyszedł dzięki innemu Włochowi - Franco Unciniemu. Po pięciu wygranych wyścigach w tym sezonie Uncini zdobył kolejny, drugi z rzędu tytuł mistrzowski dla Suzuki.


Rozdział 6 – Lata 90. Magia Schwantza

Kolejny z wielkich talentów i zarazem wychowanków Suzuki – Kevin Schwantz prezentował jeden z najbardziej spektakularnych stylów jazdy jakie kiedykolwiek można było obserwować w mistrzostwach świata. Stawiał swój talent przeciwko rodakowi Wayne’owi Rainey’owi, z którym łączyła go zażarta rywalizacja przez wiele lat.

1993: „Kiedy zobaczę Boga, wiem że czas hamować”
Kevin Schwantz napisał kolejny rozdział w historii wyścigów, kiedy na swoim RGV500 pokonał Wayne’a Raineya na Yamasze i sięgnął po tytuł mistrzowski w 1993 roku. Charyzmatyczny Teksańczyk jest prawdziwą legendą nie tylko ze względu na jego styl jazdy. Znany był również z tego, że nigdy nie odpuszczał gazu i opóźniał hamowanie do momentu, kiedy wydawało się to fizycznie niemożliwe!

2000: Kenny Roberts Jr.
Następny mistrz świata na Suzuki – Kenny Roberts Jr.- syn legendarnego „Króla” Kenny’ego Robertsa również pochodził ze Stanów Zjednoczonych. Wbrew wszelkim przeciwnościom losu zdobył tytuł mistrzowski w 2000 roku zaliczając cztery zwycięstwa. Szósty tytuł w królewskiej kategorii dla Suzuki był wyjątkowy, ponieważ zakończył siedmioletnią posuchę Suzuki w Grand Prix. Kenny w pokonanym polu pozostawił za sobą wschodzącą gwiazdę wyścigów – Valentino Rossiego.


Rozdział 7 – Era współczesna

W 2002 roku motocyklowe mistrzostwa świata zmieniły nazwę na MotoGP, ale nie była to jedyna zmiana. Był to również czas przemian technicznych, a dwusuwowe motocykle klasy 500 zostały zastąpione przez czterosuwowe maszyny klasy 1000. Po roku przejściowym, w którym dozwolone były zarówno dwusuwowe pięćsetki, jak i czterosuwowe tysiące stało się jasne, że te drugie mają większy potencjał, więc wszyscy producenci skupili się na rozwoju w tym kierunku.

2007: Pierwsze zwycięstwo w MotoGP
Australijczyk Chris Vermeulen zdobył dla zespołu Rizla Suzuki pierwsze zwycięstwo w klasie MotoGP, podczas deszczowego wyścigu na torze Le Mans.

2015: Powrót do gry
Po trzech latach przerwy od rywalizacji w MotoGP (od 2011 do 2015) Suzuki wraca na scenę z nowym zespołem: Suzuki Ecstar.

2016: Znów na szczycie podium
Młody Hiszpan Maverick Vinales zdobywa kolejne zwycięstwo dla Suzuki, tym razem na torze Silverstone.

2019: Fantastyczny rok
Alex Rins zdołał zwyciężyć w dwóch wyścigach sezonu (Austin i Silverstone) i zakończył rok na czwartej pozycji w mistrzostwach świata.

2020: Mistrz na stulecie
Joan Mir pokazał sensacyjną formę, prezentując dojrzałość i konsekwencję przez cały sezon, czego ukoronowaniem był tytuł mistrza świata MotoGP. Po dwudziestu latach przerwy Suzuki znów zapłonęło jasnym światłem i powróciło na szczyt. Jego wyczyn w połączeniu z prezentującym imponującą formę Alexem Rinsem okazał się prawdziwym powrotem Suzuki na szczyt. To wydarzenie jest jeszcze bardziej wyjątkowe ze względu na fakt, że Suzuki właśnie w tym roku świętuje stulecie istnienia firmy oraz jubileusz 60 lat startów w mistrzostwach świata.


Statystyki:


Tytuły mistrzowskie Suzuki

1. 1962 – 50 cm3 - Ernst Degner (Niemcy)

2. 1963 – 125 cm3 - Hugh Anderson (Nowa Zelandia)

3. 1963 – 50 cm3 - Hugh Anderson (Nowa Zelandia)

4. 1964 – 50 cm3 - Hugh Anderson (Nowa Zelandia)

5. 1965 – 125 cm3 - Hugh Anderson (Nowa Zelandia)

6. 1966 – 50 cm3 - Hans-Georg Anscheidt (Niemcy)

7. 1967 – 50 cm3 - Hans-Georg Anscheidt (Niemcy)

8. 1968 – 50 cm3 - Hans-Georg Anscheidt (Niemcy)

9. 1970 – 125 cm3 - Dieter Braun (Niemcy)

10. 1976 – 500 cm3 - Barry Sheene (Wielka Brytania)

11. 1977 – 500 cm3 - Barry Sheene (Wielka Brytania)

12. 1981 – 500 cm3 - Marco Lucchinelli (Włochy)

13. 1982 – 500 cm3 - Franco Uncini (Włochy)

14. 1993 – 500 cm3 - Kevin Schwantz (USA)

15. 2000 – 500 cm3 - Kenny Roberts, Jr. (USA)

16. 2020 – MotoGP – Joan Mir (Hiszpania)

08.03.2024

Suzuki Moto Szkoła już po raz osiemnasty!

Z ogromną przyjemnością anonsujemy kolejny, już osiemnasty (!) sezon Suzuki Moto Szkoły. Cykl szkoleń dla właścicieli motocykli marki z Hamamatsu zaczynamy w drugiej połowie maja.

Dowiedz się więcej
28.02.2024

1 marca w Poznaniu finał drugiej edycji Suzuki Moto Road Show

1 marca o godz. 17.00 w poznańskim salonie motocyklowym V Cruiser przy ul. Bułgarskiej 65a zakończymy tegoroczną edycję Suzuki Moto Road Show 2024.

Dowiedz się więcej
27.02.2024

Polscy pięściarze pokonali reprezentantów Azerbejdżanu

Choć większość obstawiała zwycięstwo pięściarzy Azerbejdżanu, to jednak większość pojedynków wygrali reprezentanci Polski.

Dowiedz się więcej
27.02.2024

Nowe silniki zaburtowe Matt Black Series

Podczas targów Miami Boat Show zaprezentowano nową rodzinę silników Matt Black Series.

Dowiedz się więcej